zaterdag 13 september 2014

Een inhaalslag

Eén van de weinige kerken waarvan Eduard van Boxtels website wél interieur foto’s had, maar ikzelf niet, was de kerk van Vinzelles.

Vinzelles
Omdat Vinzelles vlak bij Nancelle ligt terwijl ook de mairie daar open was op vrijdagmiddag, leek het een goed idee om een inhaalslag te maken nadat we de kerk van Nancelle op een vrijdag bezocht hadden. Door ervaring wijzer geworden, stapten we niet meteen naar de mairie, maar keken eerst even of de kerk niet per ongeluk gewoon open was. En dat bleek het geval te zijn!

Gedecoreerde koepel
Het kerkinterieur was eigenlijk aardiger dan ik uit van Boxtels pagina had opgemaakt. De kerk heeft een koepel op trompen, in de 19de eeuw (althans, dat denk ik, gezien de al een beetje naar art nouveau nijgende details op de trompen) rijkelijk van schilderingen voorzien.
Bovendien gaf dit bezoek me de kans om ook de buitenkant nog eens opnieuw te bekijken. Het gaat hier om een erg eenvoudige kerk, met nauwelijks enige versiering.

Het koor
Alleen het hoofd- en het zijportaal heeft nog een paar kapitelen, hoewel die door de tand des tijds sterk zijn aangevreten. En ook dit bezoek resulteerde weer in een nieuw album!
Zo langzamerhand zijn de interessante kerken in de buurt van Mâcon die ik nog niet gezien heb, zon beetje op. De enige die nog op mijn lijstje staat, en die wat meer richting Beaujolais ligt, is de kerk van Saint-Romain-des-Iles. Maar de mairie daar is maar 2 ochtenden en 1 middag per week open….

Gehavend kapiteel
De Mâconnais, niet ver van La Tuilerie de Chazelle, is bijzonder rijk aan fraaie romaanse kerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten