zaterdag 11 april 2015

Op stap naar de Berry (deel 1)

Hoewel de nadruk van deze blog op Bourgondië ligt, komen zo af en toe ook andere gebieden aan bod. Toen we een lang weekend door gingen brengen in de Berry, had ik over dat gebied dan ook weer wat tips gevraagd aan mijn romaanse vraagbaak.

Bron : Gouvernements généraux du Berry, du Nivernois, et du Bourbonois, Robert de Vaugondy, 1753
We gingen er heen om mijn zoon te ontmoeten, die daar bij een paar gitaarrestaurateurs een dag door zou gaan brengen, en we zouden dan meteen een paar dagen daar in de buurt rond gaan kijken. Berry is een voormalig graafschap en tot 1790 een Franse provincie met als hoofdstad Bourges.
De beide Franse departementen Indre (36) en Cher (18), in de regio Centre vormen min of meer samen de Berry.

Saint-Désiré (03)
Wij bivakkeerden in het zuiden van Indre, vlakbij La Châtre, wat voornamelijk bekend is omdat George Sand hier in de buurt heeft gewoond.
Het was voor mij een volkomen onbekend gebied. Het enige waarvan ik wist dat het iets met de
Berry te maken had waren de “passages berrichons”, dat zijn kleine, lage doorgangen aan weerszijden van het koor, die toegang geven tot het transept vanuit het schip. Dit soort passages kom je sporadisch wel eens tegen in romaanse kerken in Bourgogne.

Kruising - Saint-Désiré (03)
En verder had ik ooit wel eens iets gezien over de “Très Riches Heures du Duc de Berry”, iets waar je niet omheen kunt (en wilt!) als je ooit iets aan kalligrafie hebt gedaan.
Onderweg naar de Berry kwamen we door de Allier (03), en halverwege Montluçon en onze plaats van bestemming zagen we een bordje staan met “Saint-Désiré Eglise Romane” erop, en aangezien we wat aan de vroege kant waren besloten we daar nog even langs te wippen.

Krypte - Saint-Désiré (03)
De kerk bleek bij een priorij gehoord te hebben en had een krypte uit de 11de eeuw, gebouwd rond het graf van de voormalige bisschop van Bourges, Saint-Désiré. De kerk is deels stevig ingekort en gerestaureerd (zie “Wikipedia - Église Saint-Désiré de Saint-Désiré”, maar wat er van over is is zeker nog de moeite waard.
En deze kerk stond niet eens op mijn lijstje!

Hier vindt u de link naar de website van La Tuilerie de Chazelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten