zaterdag 8 februari 2014

Heb je soms poep in je ogen dan?

Ik was al tenminste drie maal in de kerk van Ougy (gemeente Malay) geweest, de twee laatste keren om nog wat meer detailfoto's van buiten én binnenkant van de kerk te maken. In de kerk zelf zijn een aantal resten van fresco's te vinden, en één daarvan zou de apostel Filippus voorstellen. Ik had een aantal malen de restanten bekeken, maar ik kon nergens duidelijk vinden wie nu Filippus zou kunnen zijn.

De kerk in Ougy
In de absis zijn heel vaag wat resten te zien van een Christus in Glorie, en een afbeelding van en gevleugelde stier (Lucas) links en de kop van Lucas rechts. Verder zijn er nog wat resten van geschilderde staties van de kruisweg, en restanten van een rouwband met het familiewapen van de familie du Blé van Uxelles, de heren van o.a. Cormatin.

Interieur met westelijke deur
Oktober 2013 kreeg ik een verzoek van Eduard van Boxtel, om een bepaalde foto van het interieur op maximale grootte naar hem op te sturen; hij wilde namelijk een foto van dat fresco uitsnijden en op zijn website toevoegen. En toen werd ik opeens wakker. Inderdaad, net boven de westelijke deur (die altijd gesloten is) was in een halve cirkelboog, heel vaag, een fresco te onderscheiden. Omdat de kerkmuren binnen nogal van vocht te leiden hebben gehad waren de muren hier en daar nogal gevlekt, en met alleen een kleine zijdeur open leek de fresco bij een vluchtige beschouwing gewoon op zo'n vochtplek.


Het wapenschild van de familie Du Blé
De vergrootte foto was snel verzonden, met de belofte dat ik binnenkort wel een keer langs zou gaan om een detailfoto te maken; we komen regelmatig min of meer langs Ougy. Ik had die kerk eigenlijk nog nooit gesloten gezien, maar met ingang van dit jaar bleek de kerk vanaf 4 november tot 3 maart 2014 met uitzondering van zater- en zondagen gesloten. En we stonden dus op woensdag 6 november voor een gesloten deur. Maar goed, op zaterdag 9 november waren we weer in de buurt, dus gingen we even langs. Deur opnieuw gesloten. Op zondag 17 november hadden we meer geluk. Dit keer stond de zijdeur wagenwijd open.

Het symbool van Lucas de Evangelist
Zelfs nu was, bij binnenkomst, niet onmiddelijk duidelijk om wat voor fresco het ging. De schildering bevindt zich in een tamelijk donker deel van de kerk, maar toen mijn ogen eenmaal gewend waren aan de schemer was hij snel getraceerd. En omdat ik graag foto's zonder flits maak, en mijn partner ontdekte dat de deur onder de fresco niet op slot was, maar was vergrendeld met een aan elke zijde in de muur ingelaten balk, duurde het niet lang voor ik ontdekte hoe de deur te ontgrendelen, en toen was de fresco heel duidelijk zichtbaar.

Lucas de Evangelist
Enfin, de foto's waren snel gemaakt, en daarna was het nog slechts een kwestie van de deur sluiten en de balk weer op zijn plaats aanbrengen.
Achteraf gezien had ik die fresco best eerder kunnen vinden; volgens een brochure bevindt de fresco zich aan de achterzijde van het westportaal van de kerk. Misschien niet zo duidelijk als "binnen boven de deur", maar voor een ervaren churchspotter duidelijk genoeg.
Waarmee weer is aangetoond, dat wie zijn hoofd niet gebruikt, zijn benen, of in mijn geval, zijn auto moet gebruiken!

Filippus de Apostel
Ougy ligt op slechts 15 minuten met de auto van La Tuilerie de Chazelle verwijderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten