zaterdag 22 maart 2014

Een aangename verrassing

Het gebeurt me niet vaak, maar toch…

Ging ik hier voor terug????? Nee....
 Ergens heen gaan om foto’s te maken, en thuisgekomen je herinneren dat je nog iets interessants had gezien, maar vergeten was dat op de foto te zetten. Lastiger wordt het als je die dag 4 fotosessies had gedaan, en niet meer precies wist waar de gemiste kans precies lag.
Na een kerkbezoek aan 4 plaatsen in de Brionnais herinnerde ik me dat ik buiten de kerk, op een grasveldje, wat steenresten had zien liggen die ik nog wat nader wilde bekijken. Dat vergat ik, en ik wist zelfs niet meer om welke kerk het ging. Bij een volgend bezoek aan de Brionnais waren we in de buurt van 3 van de 4 kerken, en die bleken het niet te zijn. Eliminatie leverde dus de gezochte kerk op: Saint-Laurent-en-Brionnais. Google Maps zouden me sneller geholpen hebben; daar lag namelijk de enige kerk met een grasveld ernaast!

Nou, zeker niet hiervoor!
 Een derde trip naar de Brionnais bracht uitkomst en twee verrassingen. een onplezierige verrassing was dat de steenresten buiten de kerk nauwelijks de moeite van een foto waard waren, maar de binnenkant van de kerk verraste ons aangenaam. De eerste keer dat we de kerk bezochten was er een koor bezig met een repetitie. Los van het feit dat het koor abominabel slecht zong, leek het me wel zo beleefd om de koorleden zoveel mogelijk uit de weg te blijven om ze niet verder te storen bij het halen van de juiste noot. Dat betekende foto’s zonder flits, een deel van het transept ontoegankelijk, en resulteerde in weinig interieurfoto’s, bovendien van matige kwaliteit.

Uitzonderlijk kapiteel
Deze tweede keer was er godzijdank geen koor aanwezig en had ik gelegenheid om rustig rond te kijken. En ik bleek bij het eerste bezoek een aantal interessante zaken gemist te hebben.
Niet alleen kan de kerk bogen op een fraaie collectie gebeeldhouwde kapitelen, maar ook een aantal kolomvoeten zijn fraai bewerkt, met o.a. slangen, konijnen en koningskoppen. Waaruit maar weer blijkt, dat het soms loont om nog eens terg te keren naar de plek van de misdaad!

Voor mijn album van Saint-Laurent, klik hier.

Kolomvoet met konijn
De Brionnais, en niet alleen Saint-Laurent, is meer dan de moeite van een dagtocht waard vanuit La Tuilerie de Chazelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten