zaterdag 15 september 2012

De klaagmuur

Zoals ik al eerder zei, de website le site sur l'Art Roman en Bourgogne biedt een schat aan gegevens. Een van de eerste dingen die me opviel was dat de kerk van Bonnay werd genoemd met de volgende kwalificaties: gewijd aan Sainte-Marie; een voormalige kerk; een gebouw dat niet erg hoog scoort als het gaat om fraaie architectuur.
Ik ben niet katholiek, en ik weet niet erg veel af van bouwkunst. Ondanks dat laatste kan denk ik zelfs ik als leek wel zien dat die kerk niet erg veel ouder dan 150 jaar kan zijn. En aan welke heilige die moderne kerk gewijd zou zijn, daar heb ik al helemaal geen zicht op.

De nieuwe kerk in Bonnay

Eduard bood uitkomst. Met de bouw van de (Sainte-Marie) kerk van Bonnay werd begonnen in 1881. Echter, vóór die tijd was er nog een Sainte-Marie kerk geweest, die eind 19de eeuw werd afgebroken, en waarvan nog slechts een stukje muur rest waarbij de stenen in een soort visgraatpatroon zijn gemetseld (dit heet bij de kenners “Opus Spicatum”).
Ik ben gek op dat soort puzzeltjes, maar hoe vind je een stuk muur met een visgraatpatroon? Het patroon kende ik wel, dat had ik al eens gezien in een pre-romaanse kerk in Tournus, de Saint-Laurent.
Maar maakte de kerkmuur deel uit van een woonhuis, was het ingebouwd in de nieuwe kerk, kortom, hoe vind je zoiets?
Komt tijd, komt raad. Eerst vroegen we wat rond bij kennissen die in de buurt van Bonnay woonden, maar daar kregen we nul op het rekest.
Vervolgens vonden we uit, dat de mairie in Bonnay op dinsdagochtend open was, dus togen we naar het stadhuis van Bonnay. De burgemeester wist inderdaad waar het stuk muur stond. Dat was te vinden op de Place de l’Église, vlakbij de nieuwe kerk dus. Daar lag een stukje gras met wat struiken voor wat een stuk tuinmuur lijkt, en dat stukje tuinmuur, dat was het! Hij maakte wel duidelijk, dat elke overeenkomst met een volledige kerk op louter toeval beruste.
Enfin, we gingen op stap, en vonden inderdaad een muurtje van nog géén meter hoog en een aantal meters lang, waarin het visgraatpatroon duidelijk was te herkennen.
Een volledige fotoreportage is hier te vinden!
Als er nog meer van dit soort verborgen en/of verdwenen kerken zijn te vinden hier in de buurt, hoeven we ons in elk geval voorlopig niet te vervelen!

Praktische informatie (met dank aan Eduard van Boxtel) :
Voormalige kerk (ruïne) Sainte-Marie in Bonnay, 10de eeuw, 1* 

Voor onze eigen website klik hier.

De restanten van de oude kerk in Bonnay

Geen opmerkingen:

Een reactie posten