vrijdag 14 september 2012

Een nieuwe lente, een nieuwe blog

Enige tijd terug alweer stuitte ik op een website over romaanse architectuur in Bourgondië, le site sur l'Art Roman en Bourgogne, een onderwerp waar ik in principe wel in geïnteresserd ben. De site (in het Frans) gaf me de indruk dat het een inventarisatie was van alles wat er in Bourgondië op romaans gebied te zien valt. Let vooral op het woordje alles!
Wat doe je dan? Je zoekt als eerste het kerkje in je eigen dorp op. Niet gehinderd door enig geduld kon ik de kerk niet zo gauw vinden; een e-mailtje naar de webbeheerder (een Nederlander, Eduard van Boxtel) leerde al snel dat Chazelle wel degelijk werd genoemd in een lange lijst met kerken in dit gebied, hoewel daar (toen) nog geen foto’s van op zijn website stonden. (Nu dus wel!)


De kerk van Chazelle bij avond

Inmiddels heb ik regelmatig contact gehad met de betreffende man, en we zijn gekomen tot een voor beide partijen bevredigende samenwerking. Als ik iets wil weten over specifieke zaken vraag ik hem dat, en in ruil daaarvoor beschikt hij inmiddels over alle foto’s van de diverse romaanse kerken die ik in het verleden (voornamelijk in Saône-et-Loire) bezocht heb. En uiteraard streeft een ieder wel naar volledigheid, maar helemaal volledig is zoiets natuurlijk nooit.
Dat gezegd hebbende, de man beschikt over een grote kennis van wat hier zoal gebouwd is, en over een schat aan fotomateriaal en literatuur.
Tijdens de correspondentie over de foto’s die heen en weer vlogen vroeg Eduard zich af of ik “nog iets anders” met die foto’s van plan was in de toekomst. Daar had ik eigenlijk nooit over nagedacht, maar zolangzamerhand lijkt het me best wel leuk om van de diverse kerken waar iets van een persoonlijk verhaal aan vast zit, en dan bij voorkeur van de kerken die Eduard weliswaar noemt maar waarvan hij nog geen fotomateriaal op internet heeft staan, een stukje te schrijven. En daar begin ik dus mee in de volgende blog.

Praktische informatie (met dank aan Eduard van Boxtel) :
Kerk Notre-Dame in Chazelle (Cormatin), 12de eeuw, 3*

Voor onze eigen website klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten