zaterdag 30 november 2013

De aanhouder wint opnieuw!


In een vorige blog meldde ik dat ik dacht de voormalige kerk van Ciergues bij Donzy-le-National gevonden te hebben. In de tussentijd heb ik ook een interactieve kaart van Bourgondische romaanse kerken en gebouwen in elkaar gesleuteld, waarop die "kerk" ook staat aangegeven. In het menu links van de kaart staan de plaatsnamen alfabetisch gesorteerd.

Schuur (links) met achterliggende gebouwen
We komen nog steeds vrij regelmatig door Ciergues heen, en altijd kijk ik weer of er iemand thuis is die mogelijk de plaats van die kerk zou kunnen bevestigen. Onlangs reden we het gehucht weer binnen, vanuit het noorden, en stopten we bij het eerste van de drie klusters huizen van Ciergues. En wat we nooit eerder gezien hadden, vanwege de hoek die de weg maakt, zagen we nu: achter de eerder gevonden schuur met steunberen ging nog een ander gebouw schuil, bestaande uit twee delen. Op de panoramafoto staat de schuur links, en het gebouw er achter is rechts te zien. Consultatie met de expert leverde het volgende op : het linkerdeel van het acherliggende gebouw had kerkpotentie.
Er waren drie kenmerken die dit een betere kandidaat maakten dan de schuur:
1. de iets boven de dakrand uitstekende pignons (puntgevels) aan beide kanten van het gebouw;
2. het kleine raam met rondboog aan de linkerkant van de gevel;
3. de modillons (consoles) onder de dakrand.

Klik op de foto voor een vergroting
De eerste zoekactie vond in oktober 2012 plaats, de tweede een jaar later. Wie zegt er dat ik gauw de moed opgeef?
Voor onze eigen website, klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten