zondag 11 januari 2015

De wereld houdt niet op bij Bourgogne!

Er zijn mensen die nogal eenkennig zijn als het om architectuur, kunst, muziek e.d. gaat. Daar is, als je dat voor jezelf houdt niet veel mis mee; als je dat aan anderen wilt opdringen wordt dat uiteraard een heel ander verhaal.
Ook mooi, toch?
Ik hoop dat ik wat ruimer van geest was en ben waar het om kunststromingen gaat. Een goeie gelegenheid om dat weer eens te controleren presenteerde zich tijdens het digitaliseren van mijn oude dia’s. In de loop van een aantal jaren had ik een mooie verzameling van zo’n 10600 opgebouwd, met dia’s uit Europa, Azië en Noord-Amerika. Tijdens het digitaliseren kwam ik ook een groter aantal romaanse kerken tegen dan waarvan ik me bewust was, en aangezien gedeelde vreugd dubbele vreugd is ging er een uitdraai van mijn databestand met dia’s richting webmaster van “Bourgogne Romane”, die een aantal zaken die ik in het verleden geknipt had ook wel eens wilde bekijken. En opnieuw werden een aantal van mijn oude kiekjes verwerkt op de pagina “L'Europe Romane”, een verzameling van min of meer willekeurig gekozen kerken waarvan foto’s beschikbaar waren.

Kaart van Europa
Anders dan de Bourgondische pagina’s van de site maakt deze pagina uitdrukkelijk geen enkele aanspraak op volledigheid. Het gaat dus echt om een bijzonder persoonlijke keus van de maker van de site, en niet om “alle” romaanse gebouwen in een gebied, en zelfs niet van de “mooiste”, “historisch interessantste” of anderszins aan een min of meer benoembaar criterium voldoende gebouwen.

Omdat ik het altijd wel aardig vind om in elk geval bij benadering te weten waar iets (stad of gebouw) zich bevindt, besloot ik er nog maar eens een kaart aan te wagen.
Inmiddels is deze kaart, die begon als een soort werkverschaffing, toch weer aardig uitgebreid geworden, en hoewel er af en toe nog wel iets bij komt, is hij nu toch bijna “af”.
En daar hoort dan ook weer een summiere gebruiksaanwijzing bij. Daar gaat-ie dan!

Kleuren per land
1. De spelden op de kaart zijn wat kleur betreft per land hetzelfde, d.w.z. lichtblauw staat voor Frankrijk, paars voor Groot-Brittannië, etc.












Plaatsamen alfabetisch
2. De plaatsnamen zijn per land alfabetisch gerangschikt.













Een typisch lemma
3. Elk lemma (dus elke kerk of gebouw) is voorzien van tenminste één foto (het baptistère in Firenze heeft bijvoorbeeld 3 foto's), in de meeste gevallen van van Boxtels website gekopieerd, en/of waar mogelijk uit één van mijn eigen fotoalbums. In dat laatste geval staat er ook een link in het lemma naar dat betreffende album. Ook is de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling aangegeven : 100% is precies op de juiste plek, 50% in de juiste stad, maar onbekend waar precies.


Twee soorten spelden
4. Spelden met een zwarte stip zijn plaatsen waarvan ikzelf geen enkele foto bezit; spelden zonder die stip zijn plaatsen waar ik zelf een album van beschikbaar heb.










Roma
5. Om de verwijzingen naar "Bourgogne Romane" min of meer te completeren, is óók een link opgenomen naar van Boxtels aparte pagina's over "The ancient churches of Rome", "Pisan Romanesque Art"  en "The ancient churches of Ravenna".















De regio Bourgogne
6. In het centrum van elk van de 4 departementen die samen Bourgondië vormen is een wapenschild van het betreffende departement geplaatst, met een link naar de gedetailleerde pagina van Bourgogne Romane en naar mijn gedetailleerde kaart van dat departement.








Hier vindt u de link naar de website van La Tuilerie de Chazelle .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten